Sophie Zelmani föddes 12 februari 1972. Hon hette ursprungligen Sophie Christina Edkvist men tog senare sin mammas efternamn Zelmani. Sophie Zelmani växte upp i Stockholmsförorten Skogås.

Hon började spela gitarr och skriva låtar när hon var 14 år. Det året drunknade hennes pappa och låtskrivandet blev ett sätt att bearbeta det på. Hon hade fått en gitarr ett par jular tidigare, men inte ägnat den något större intresse. Hennes styvpappa lärde henne ett par ackord och hon började spela och skriva. Inspirationen till musiken kom från det hon hörde på radio - hon hade inte någon egen skivsamling innan hon kom i kontakt med Lars Halapi.

Efter gymnasiet hade Sophie ett par ströjobb, ett av dem var en parktikplats i en studio där hon fick koka kaffe och vara alltiallo. Under praktiken fick hon spela in ett par demos, som hon sedan skickade till några skivbolag. Sony blev intresserade av henne och erbjöd ett skivkontrakt. De sammanförde henne med Lars Halapi. Han spelade då i Bo Kaspers Orkester och hade också producerat deras två skivor. Lars Halapi hjälpte Sophie att arrangera sina låtar, producerade och spelade många instrument på första skivan. Han introducerade också Sophie till några av de artister som skulle bli hennes stora influenser som Bob Dylan, Neil Young och Leonard Cohen.

Sophie Zelmani

I maj 1995 släpptes Sophie Zelmanis första singel Always You. Singeln blev en stor framgång både bland kritiker och lyssnare. Den var under maj och juni en av de mest spelade singlarna i radio. När singeln släpptes gjorde Zelmani sin första spelning någonsin live på releasefesten. Under sommaren spelade hon några datum på Lollipop-festivalen. 11 september släpptes den första skivan - Sophie Zelmani. Precis som singeln Always You blev skivan en stor framgång både hos kritikerna och publiken. SvD:s Dan Backman kallade Sophie Zelmani för en kvinnlig variant av Neil Young. Han menade också att skivan kändes äkta och naturlig, ett långt steg från den ironiska tid som den släpptes i. Kanske var det ett skäl till att skivan fick så mycket uppmärksamhet som den fick.

Sophie fick en grammis för bästa nykomling. Skivbolaget ville rida på populariteten och påbörjade en stor lanseringskampanj. Det passade inte Sophie - hon ogillade att prata och därför också att intervjuas. Ett ökänt exempel är en intervju där hon intervjuas av Tomas Tengby och hon ska enligt myten bara ha sagt ett par ord under hela intervjun. Så farligt var det inte och den som framställs på ett dåligt sätt under intervjun är Tengby, som inte hjälper en person som är ovan i intervjusituationer utan raljerar över det istället. Hon var också en ovan liveartist och har senare berättat att det blev svart för ögonen och hon fick minnesluckor när hon uppträdde under de första åren. Under 1996 lanseras hon i utlandet - en promotionturné gick till Japan och USA. Singeln Always you, en video till den och skivan släpptes i Europa, USA, Asien och Australien. Flera nya singlar släpptes och man spelade in nya versioner som b-sidor till en del av dem. Skivan blev en stor framgång även utomlands och sålde guld i Japan. Hon var med till soundtracket till Independence Day och my Best Friend's Wedding.

Precious Burden

Nästa skiva, Precious Burden, släpptes i april 1998. Under större delen av 1996 hade Sophie lanserats utomlands och under 1997 hade arbetet med den nya skivan börjat. Även denna gång, och som det skulle visa sig, varje gång Sophie Zelmani har gjort en skiva var det Lars Halapi som arrangerade och producerade skivan och spelade gitarr under turnén. Lars Halapi slutade i Bo Kaspers Orkester 1996 och arbetade sedan främst som producent, han har bl.a. producerat Ulf Lundell, Eva Dahlgren, Peter Jöback och Tomas Andersson Wij.

Omslaget till Precious Burden är skapat av den holländske världsfotografen Anton Corbijn. Under sommaren 1997 gjorde han en fotosession med Sophie Zelmani på Gotland. Det fanns från början inte någon plan på att det skulle bli ett albumomslag. Corbijn ringde själv upp Sophie och frågade om han fick fotografera henne. Att det skedde på Gotland berodde på att hon befann sig där på smester. Bilderna från fotosessionen var de första i en lång serie av Corbijns bilder som gick i blåton. Bilder från sessionen finns med i Corbijns bok 33 Still Lives. Corbijn har sedan fotograferat Zelmani för flera skivor.

Lanseringen för Precious Burden blev lugnare än den för förra skivan. Skivan var också en mörkare skiva än Sophie Zelmani. Det hindrade inte att även detta här album blev en stor framgång och sålde guld. Under våren och sommaren genomfördes en ny turné där flera festivaler ingick - Roskildefestivalen, Hultsfredfestivalen, Brofästivalen och Vattenfestivalen.

I oktober släpptes en skiva för Amnesty där stora delar av den svenska artisteliten medverkar , t.ex.Ulf Lundell, Plura, Mauro Scocco, Kent och Meja. Sophie Zelmani hade med låten Dreamer, som också var med på nästa skiva. Sophie hade ställt upp på välgörenhet innan- 1996 var hon med på Ulf Lundells stödkonsert för Bosnien.

Time to Kill

Den 8 november släpptes skivan Time to Kill. Det är den första skiva som innehåller den grupp av musiker som har spelat med henne live och på skiva sedan dess: Peter Korhonen på trummor, Thomas Axelsson på bas och Robert Qwarforth på keyboard och piano. Korhonen hade varit med från början, medan de andra två var nya på skiva - de var med redan på den första turnén. På de två tidigare skivorna hade Lars Halapi spelat det mesta medans Time to Kill är inspelad som en grupp där en person spelar ett instrument. På skivan finns den enda låten på hennes skivor som Sophie inte har skrivit själv - låten Loosing You. Den är skriven av Lars Halapi som också gjorde den på sin soloskiva When Your TV Makes You Cry 2005.

Texterna på skivan är mindre självbiografiska än de är på de två tidigare albumen. Hon har på den här skivan mer inspirerats av sin omgivning och saker som har hänt människorna runtomkring henne. Skivan nominerades i kategorin årets pop/rock kvinnlig på Grammis-galan. Skivan sålde som de två föregående bra - 2001 hade hon totalt sålt knappt en halv miljon skivor.

Sophie Zelmani spelade1999 in en version av Bob Dylans Most of the time som skulle vara med på en hyllningsskiva för Dylan där han själv hade valt ut alla artister. Skivan blev aldrig av, men låten är med på soundtracket till filmen Masked and Anonymous från 2003 som Bob Dylan har varit med och skrivit manus till och också medverkade i. 2000 fick Bob Dylan Polarprsiet. Vid fetsligheterna i Stockholm medverkade Sophie tillsammans med bl.a. Bryan Ferry och Bruno K Öijer.

Sing and Dance

Sing and Dance var en av de första skivorna som släpptes i Sverige 2002, den släpptes den 2 januari. Det var tänkt att skivan skulle låta mer annorlunda mot de tidigare än vad den gör:

- Vi ville göra nåt annorlunda den här gången, men... ja, det blev väl inte så sa Sophie Zelmani. Fast vi tyckte det när vi var färdiga, men nu kan jag inte ens komma ihåg vad det var vi tyckte lät annorlunda. Ha, ha. Det är väl här jag trivs och Lasse har ju bra smak... Men jag känner inte något behov av att förändras.

Det fanns ändå en skillnad i många av låtarna - musiken var gladare och snabbare än förr i låtar som People och Breeze. Skivan innehåller en duett med Freddie Wadling på låten Once. Hon gjorde även sin andra duett 2002, tillsammans med Uno Svenningson gjorde hon Men bara om min älskade väntar. Låten är en översättning av Dylan-låten Tomorrow is a Long Time. Den finns med på skivan Nationalsånger, en hyllningsskiva till Nationalteatern somfrån början gjorde den svenska versionen av låten.

Trots att Sophie inte brukar vistas så mycket i media gjorde hon ett halvtimmeslångt program under sommaren 2002 som sändes i december samma år. SVT hade en programserie som hette Solo där en artist under en halvtimme spelade live i en TV-studio varvat med intervjuklipp.

Även för Sing and Dance blev Sophie Zelmani nominerad i Årets rock/pop kvinnlig och Lars Halapi blev nominerad som årets producent.

Love Affair

Två dagar innan julafton 2003 släpptes Love Affair. Från början var det meningen att skivan skulle ha mycket arrangemang med stråkar och blås, men allteftersom man spelade in skivan blev desto mer av arrangemangen bortplockade och på många av låtarna är det bara sång, gitarr och piano. Till skillnad från föregående skivor var inspelningsprocessen lång.

Omslagsbilden på skivan är tagen av Anton Corbijn. Den är tagen utanför Mariefred, dit Sophie då hade flyttat.

2003 turnerade Sophie Zelmani i Schweiz, som hade visat intresse för henne. Hon har blivit populär både där och i Tyskland, och hon har på de senare turnéerna besökt båda länderna. Återigen blev Sophie nominerad i grammiskategorin bästa pop/rock kvinnlig.

A Decade of Dreams

2005 släpptes samlingen A Decade of Dreams. På skivan finns tre nya låtar med och nyinspelningar av So Long och Always You. Det var under inspelningen av de nya låtarna som Sophie bestämde sig för att spela in en ny skiva. Under 2005 skrev Freddie Wadling skivan Jag är monstret, som Sophie skrev låten Det sitter i dig till.

Memory Loves You

På 2007 års Memory Loves You sjunger Sophie mer lågmält än innan. Ofta går sången över till viskande tal. Skivan spelades in under våren och sommaren 2006. Flera av låtarna kom till i studion under inspelningsperioden. Precis som på Love Affair-turnén och 2006 spelade Sophie Zelmani inte bara i Sverige utan även i Tyskland och Schweiz. på 2006 års turné sändes en timme av hennes konsert från festivalen Blue Balls Festival i schweizisk TV.

The Ocean and Me

Redan innan inspelningarna var låtordningen bestämd och låtarna spelades även in i den ordningen. Skivan spelades till stor del in live i studion. Båten på omslaget är ritad av Sophies morfar. Bilderna på henne är tagna av Anton Corbijn.

I'm the Rain

Låtarna skrevs och spelades in i Lars Halapis studio i sitt hem på Österlen under våren och sommaren 2009. Sophie Zelmani presenterade idéer för Halapi som han sedan gav tips på om hur de kunde utvecklas, vilket Sophie sedan gjorde. Efter det började inspelningen, först bara med de två och gitarrer. Sedan kom bandet ner till Skåne och spelade in sina delar. Ny i bandet var Rickard Nilsson på keyboard.

En lång turné följde på skivan - den sträckte sig i omgångar över vintern, sommaren och hösten.

 

 
 

 

© Karl Larsson 2009-2010, kontakt: webmaster@zelmani.se
Sidan är optimerad för Mozilla Firefox.